Wie leest mij

Het is goed te bedenken wie jouw blogs leest en van wie jij wil dat ze jouw blogs lezen. Als je dat weet, kun je je onderwerpen en invalshoeken hierop afstemmen. In de tijdschriftwereld omschrijven makers hun doelgroep heel specifiek. Ze bedenken een ijkpersoon: voor die persoon schrijven ze.

Dus wie leest jou? Is het een man of vrouw? Van hoe oud ongeveer? Wat zijn zijn of haar hobby’s en interesses? Wat voor keuzes moet hij of zij maken? Wat voor interessants heb jij te vertellen voor hem of haar? Het is niet erg als je lezers niet allemaal precies in de doelgroep vallen. Een 18-jarige kan best de Viva lezen, terwijl het blad geschreven wordt voor vrouwen van 24 tot 34 jaar. En ik lees wel eens de Libelle. Dat maakt niet uit.

Wat schrijf je dan? Zoek jouw stukje van de taart. Waar ben jij expert in? Stel, je wilt schrijven over het moederschap (een populair fenomeen op dit moment). Baken je onderwerpen dan verder af. Wil je schrijven over de combinatie met werk? Het mooie van moederschap of juist de dingen die mensen liever niet zeggen? Over opvoeden of over je lijf na een zwangerschap? Kortom: bedenk jouw invalshoek(en). Verdeel je onderwerpen vervolgens in rubrieken. Geef je lezers praktische tips en overlaad ze niet met reclame. En nodig hen uit om te reageren, dan ontstaat er een ‘buzz’.

Heeft mijn blog je inzichten opgeleverd? Laat het me weten!

Volgende keer:

Maak het persoonlijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.