Het is een jaarlijks terugkerend thema: de zorgverzekering. En dit jaar had ik polisstress. Want ik zou wel even uitzoeken welke verzekering het beste is voor ons. Dus surfde ik naar zo’n vergelijkingssite en huppakee, nummer één wordt het. Of niet? Nee dus, want het blijkt dat tandartsdekking bij iedere verzekering iets anders betekent. En datzelfde geldt bijvoorbeeld voor het vergoeden van lenzen.Je moet echt in de polissen duiken om te weten waar ze voor staan.
Urenlang spitte ik de voorwaarden en aanvullende modules van alle verzekeringen door. Moesten we samen naar een nieuwe of was apart beter? Was de collectiviteitskorting voor ondernemers interessant voor mij? Hoeveel tandartskosten wil ik eigenlijk verzekeren? En hoe belangrijk vind ik zaken als fysiotherapie en zorg in het buitenland (heb ik daar geen reisverzekering voor dan?)?
Na lang dubben kwamen er twee verzekeringen uit de bus. Ditzo, en FBTO, waar ik al bij zat. Lekker makkelijk dacht ik, ik verzeker Mathijs er gewoon even bij en verander iets aan mijn poliskeuze. Gemakkelijker gezegd dan gedaan aangezien de site van FBTO nogal kuren had. Iets met drukte waarschijnlijk. Enigszins gefrustreerd pakte ik de telefoon: meer dan tien wachtende voor me. Daar ga ik niet op wachten, dus tikte ik een e-mail met mijn verzoek tot aanpassing. Ik kreeg een automatisch bericht terug: 3 januari zouden ze contact opnemen. Handig!
De volgende dag gaf ik het nog één kans, maar weer lukte het niet om alles goed door te voeren op de site. Bovendien bleek ik opeens 20 euro duurder uit dan in de offerte. Dat was de druppel. Ik ging naar de site van Ditzo en regelde in 5 minuten de nieuwe verzekering. Kijk, zo kan het ook, dacht ik terwijl ik tevreden achterover leunde. Op de valreep van 2011 was het geregeld. Even later ging mijn telefoon, het was FBTO. U heeft gemaild, zei de medewerker. U bent te laat, antwoordde ik. Waarop hij geïrriteerd reageerde: “misschien moet u het niet op het laatste moment regelen.” Misschien moet u zorgen dat de website gewoon werkt, het kan natuurlijk druk worden, diende ik hem van repliek. Opgetogen hing ik op; ik heb sowieso een goede keus gemaakt!