Presentatie met inhoud

Tijdens de NIMA-lezing die ik gisteravond bezocht met een aantal collega’s werd me veel duidelijk. Ten eerste is Big Brother watching you op het web. Waar je op (door)klikt, welke pagina’s je hoe lang bekijkt en waar je wellicht in geïnteresseerd bent, het is allemaal relatief gemakkelijk te achterhalen. Misschien leuk om ook bij deze site te gebruiken…. Dan kan ik inspringen op de onderwerpen die goed gelezen worden.

Naast het schoolreisjesachtige karakter van de onderneming, wat onderdrukt gegiechel op het eind toen de aandacht verslapte, en het zogenaamde netwerken waar ik weinig ervaring mee heb, waren er de presentaties van drie grote bedrijven. Je verwacht van een grote Nederlandse bank of internetwinkel dat ze met een aantrekkelijke presentatie van formaat komen. Marketeers kennen het klappen van de zweep en weten als het goed is hoe ze een klant kunnen boeien. Dat viel in de praktijk nogal tegen. PowerPoint maakte overuren aangevuld met monotoon gemompel en de nodige euhs en kuchjes. Terwijl ik spetterende, inspirerende lezingen had verwacht.

Stuk voor stuk waren de sprekers zeer intelligente mensen met hoge functies. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze een verhaal kunnen overbrengen. De laatste was misschien wel het ergst van allemaal. Ze mocht ‘het achterste van haar tong niet laten zien’ en praatte heel toepasselijk met haar tanden op elkaar (à la Dinant van Kane). Bovendien ondermijnde ze constant haar eigen verhaal met opmerkingen als ‘o nu ben ik even de draad kwijt’, ‘dat is een hele moeilijke vraag’ en ‘ik begin even opnieuw’. Dodelijk voor je eigen geloofwaardigheid. De presentaties bleken vooral om de inhoud te gaan. Toch raar, als je bedenkt dat online-marketing juist draait om hoe je iets presenteert.

1 reactie op “Presentatie met inhoud

  1. Vernietigend uitgehaald! Heerlijk. Dat dametje had het een beetje hoog in d’r bol.com.
    En daar maken de mensen achter melindebussemaker.nl korte metten mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.